Matilda Gyllenbergs uppmärksammade bok Hundra dagar hemma blir teater
15|02|2024

Hundra dagar hemma är en mysteriepjäs om vänskap, rädslor och en nedbrunnen simhall - och om att inte kunna gå till skolan 

Pressmeddelande 15.2.2024 

På bilden: (fr.v.) Författaren Matilda Gyllenberg, regissören och dramatikern Linda Zilliacus och huvudrollsinnehavaren Amanda Nyman. Fotograf: Matti Raita.  

Hösten 2024 kommer Unga Teatern att behandla det högaktuella temat om att allt fler barn inte klarar av att gå till skolan, då Matilda Gyllenbergs uppmärksammade bok Hundra dagar hemma blir teater. Det blir en mysteriepjäs om vänskap, rädslor och en nedbrunnen simhall – och om att inte kunna gå till skolan.   

Linda Zilliacus står för både dramatisering och regi – hon gör nu sin regidebut på en professionell teater.   

– Att dramatisera Hundra dagar hemma har varit en glädje, säger Zilliacus.   

– Boken är så stark och tydlig att den utgör en självklar ryggrad för pjäsen. Berättelsen står mig mycket nära och talar direkt till mig. Matilda som är författaren är min syster och våra världar tangerar varandra på många sätt. Så fort jag hade läst boken ringde jag till Matilda och sa: ”Den här vill jag göra till teater”.  

 

Hur har det varit att samarbeta med sin syster?  

– Systra-skapande är helt bäst! utropar Zilliacus. Matilda förstår mina idéer samma stund som jag kommer på dem. Dessutom är hon världens roligaste och jag blir rolig med henne. Förslagen flyger i luften och vi behöver inte tänka igenom eller censurera något.   

 

Att göra det man inte riktigt vågar 

Hundra dagar hemma handlar om Nike, som går i femman. Men vad händer när man inte klarar av att vara i skolan på grund av allt ljud, ljus och stök? När man får ont i magen bara av att tänka på det? Nike vill gå i skolan som alla andra men kan inte. Hon är ändå fast besluten att hon ska klara av det en dag. Som tur är har hon en underbar bästis, Mia som är både modig och påhittig. Men just nu blir det knappt tid för lek, för det händer rysliga saker omkring dem. Vem är den mystiska pyromanen som härjar i Kottböle? Mysteriet förbryllar polisen och Nike och Mia inser att de måste hjälpa till. Nike får kämpa hårt för att övervinna sina rädslor och bli modigare än någonsin förut.  

– Den stora utmaningen i livet är ju att göra det där vi inte riktigt vågar men ändå vill. Därför är Nikes historia så viktig för mig, säger Zilliacus.  

– Nike har enorma sociala utmaningar men tror på sig själv, på att hon en dag skall klara av dem, fortsätter Zilliacus. För henne är att gå till skolan som att gå in i ett hus fullt med huliganer. Det känns farligt. Det gör ont i henne. Samtidigt vill hon vara i skolan som alla andra. Det gäller bara att hitta sitt eget sätt.  

Problematiken är väldigt aktuell: Utbildningsstyrelsen har nyligen reviderat läroplanen i syfte att förebygga och minska skolfrånvaro.  

 

Boken Hundra dagar hemma av Matilda Gyllenberg har dramatiserats för Unga Teatern av Linda Zilliacus, som även står för regin. För scenografin svarar Janne Siltavuori, för ljus- och ljuddesign samt videoprojektioner och musik Jukka Hannukainen, och för publikarbete teaterpedagog Harriet Abrahamsson. Skådespelare Amanda Nyman axlar rollen som Nike och i de övriga rollerna ser vi Kajsa Ek, Edith Holmström, Viktor Idman, Kristian Thulesius och Anders Sundström.   

 

Urpremiär lördag 21.9.2024 på Unga Teatern, Lillklobb, Esbo.  

Förfrågningar och intervjubokningar:  Ansvarig producent Jonna Sundberg, jonna.sundberg@ungateatern.fi, tel. 0401278885