Hundra dagar hemma
Foto: Cata Portin
I publikarbetet kopplat till föreställningen har vi tagit fram tre olika material:
Verkstad
I verkstaden visualiserar vi positivt och negativt självprat med hjälp av drama- och konstterapeutiska övningar. Hur ser de positiva och negativa rösterna i våra huvuden ut? Kan vi få syn på den inre dialogen? Vi övar oss att stötta och lyssna för att våga mer. Vi jobbar med sången Jag vill leva av Matilda Gyllenberg och Jukka Hannukainen.
Målgrupp: 10+
Verkstadslängd: 45-60 min
Deltagarantal: En klass
Föreläsning + diskussion
I föreläsningen lyfter vi fram orsaker till skolfrånvaro, förebyggande insatser och ger tips om anpassningar som kan gagna nepsy-barn. Vi samtalar också om hur samarbetetet mellan hem och skola kan förbättras när skolgången gått i knut, och om stigen tillbaka till skolan. Föreläsningen baserar sig på aktuell forskning och föräldrars erfarenhet. Den lämpar sig bra för föräldramöten och pedagogkaféer.
Målgrupp: Lärare och föräldrar
Föreläsningslängd: 1 h
Materialhäfte
”Det är jag som är problemet, god dag!”
Vi har tagit fram ett materialhäfte om psykiskt välmående. Här kan vi läsa om saker vi kan göra för att underlätta om någon mår dåligt. Häftet innehåller information, tankar och övningar och riktar sig till lärare, elever eller föräldrar. Med hjälp av övningar som exempelvis ”Name it to tame it” och ”Orosmolnet” lär vi oss snälla tankar, empati och hantera ångest. Vi kan också medvetandegöra vad skolfrånvaron handlar om.
Målgrupp: Barn, lärare och föräldrar
Ladda ner materialhäftet här: https://ungateatern.fi/wp-content/uploads/2024/10/Unga-T-publikmaterial_hundradagarhemma_low-res.pdf
För mera information och bokning kontakta publikarbetare Harriet Abrahamsson, tfn 045 1034 844, harriet.abrahamsson@ungateatern.fi